برای اطلاعات بیشتر در اینستاگرام “کلیک کنید

قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۲” چقدر است؟

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه این مقاله قیمت ارز مسافرتی,امروزه در  بانک ملیبرای مسافران در سال “۱۴۰۲” و نحوه دریافت آن با کارت ملی آمده است.

ارز مسافرتی چیست؟

مطابق مصوبه صادر شده از سوی بانک مرکزی, مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند می توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر خود دریافت نمایند. در واقع این کمک هزینه در قالب ارائه “ارز مسافرتی”با قیمتی پایین تر از قیمت بازار  ارائه می شود.

 

نکته قابل توجه در رابطه با ارائه “ارز مسافرتی” این است که این ارز در هر سال یک بار پرداخت می شود، بنابراین در صورتی که قصد سفر  در یک سال را دارند، این نکته را در نظر داشته باشند” که فقط یک بار این ارز را دریافت خواهند کرد.

√برای تهیه این ارز می بایست ابتدا نسبت به دریافت بلیت هواپیمای سفر،  و سایر مدارک خود اقدام نمایید.سپس با ارائه مدارک لازم به یکی از باجه های ارزی که به ارائه ارز مسافرتی می پردازند, حواله و اسکناس ارزی خود را دریافت کنند.

قیمت ارز مسافرتی” ۱۴۰۲”

ارز مسافرتی کمک هزینه یا در واقع سهمیه ای است. که دولت سالانه یک بار به افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند, ارائه می کند. این میزان در سال “۱۴۰۲″ برای سفر های هوایی ” ۵۰۰ “دلار و برای سفرهای زمینی  “۳۰۰″ دلار می باشد. 

 

متاسفانه این اختلاف قیمت سبب سوء استفاده های سودجوگرانه شده و با ایجاد تقاضاهایی کاذب در این بازار مواجه هستیم.به طوری که عده ای سودجو با ارائه مدارک جعلی” با خرید ارز مسافرتی و در نهایت فروش آن در بازار آزاد, بیش از چند میلیون تومان سود می کنند.

از آنجا که قیمت ارز و نرخ ارز مسافرتی روزانه در حال تغییر است. هر روز صبح از ساعت ۹ و نیم الی ۱۲ و نیم در شعب بانک ها قابل استعلام است. از این رو کلیه متقاضیان ارز دولتی می بایست پس از ساعت ۹:۳۰ فرم درخواست ارز مسافرتی را تکمیل کنند.نکته مهم در رابطه با دریافت حواله ارز مسافرتی ۱۴۰۲ این است که با توجه به اینکه ساعت عرضه حواله های ارزی محدود می باشد بهترین کار این است که دریافت حواله را به روزهای پایانی و نزدیک مسافرت خود موکول نکنید.

 

ارز مسافری تنها یک بار در سال و پس از گذشتن ۳۶۵ روز از آخرین نوبت به شما تعلق می گیرد. 

رده سنی مسافران برای دریافت این ارز بالای ۱۲ سال می باشد.

 

 

توجه کنید که حتما گذرنامه شما بیش از ۶ ماه تا تاریخ مسافرت اعتبار داشته است.

در صورت تمایل جهت “دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲”​ برای سفر زیارتی می بایست نام خود را در سازمان حج و زیارت به ثبت رسانده باشید.

حضور کلیه افرادی که قصد اخذ ارز مسافرتی دارند, الزامی است. به عنوان مثال تمام افراد یک خانواده ۴ نفره که قصد خروج از کشور را دارند، باید در زمان دریافت ارز مسافرتی حضور داشته باشند.

ثبت نام و دریافت ارز مسافرتی از ۷ روز مانده به سفر تا روز مسافرت قابل انجام است.

 به طور کلی ارز مسافرتی به افراد و متقاضیان با شرایط زیر تعلق نخواهد گرفت. و در صورت نداشتن پاسپورت می بایست نسبت به گرفتن پاسپورت  نیز اقدام نمایند.

متقاضیان کمتر از ۱۲ سال

ایرانیان مقیم خارج از کشور/

افراد دارای گذرنامه سیاسی و خدمات/

 

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی “۱۴۰۲ “به شرح زیر می باشد:

ارائه اصل  گذرنامه ایرانی فرد متقاضی: گذرنامه باید حداقل به مدت ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

ارائه اصل  بلیط هواپیما با مهر و مجوز آژانس مسافرتی” (هواپیمایی): در صورت خرید بلیط به صورت اینترنتی, ارائه کد رهگیری, تاریخ و زمان خرید بلیط, اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط الزامی است.

ارائه اصل  کارت ملی: در صورت تعویض کارت ملی, ارائه برگه ثبت احوال الزامی می باشد/.

ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور//

تکمیل فرم درخواست ارز و افتتاح “حساب ارزی توسط خریدار”

پرداخت مبلغ ریالی روز “ارز” درخواستی و تحویل رسید آن

ارائه شماره موبایل, و حساب بانکی معتبر به نام شخص متقاضی

نکات مهم در رابطه با دریافت “ارز مسافرتی” به شرح زیر است:

توجه داشته باشید که برای تهیه “ارز مسافرتی ۱۴۰۲” یا اطلاع از “نرخ ارز مسافرتی” باید تا حداقل ۷ روز کاری پیش از تاریخ سفر اقدامات لازم را انجام دهید.نکته دیگر این است که به مدت ۷ روز الی ۳ روز پیش از سفر یا حتی روز سفر فرصت مراجعه به صرافی دولتی و” دریافت “اخذ ویزای مسافرتی را دارید.

دریافت حواله ارزی از شعب بانک تجارت معمولا در همان روز انجام می شود.

 

نحوه دریافت ارز مسافرتی “۱۴۰۲” به صورت آنلاین 
سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی “۱۴۰۲”

در راستای تسهیل روند خرید ارز مسافرتی و همچنین صرفه جویی در وقت، متقاضیان خرید ارز مسافرتی می توانند با مراجعه به سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی ۱۴۰۲ یا سامانه برخط متشکل ارز ایران به نشانی my.ice.ir و تکمیل اطلاعات خود نسبت به اخذ “ارز” دولتی اقدام نمایند.

اما متاسفانه تنها شعب “ارزی” بانک ملی, سامان و تجارت این حواله را آن هم در شرایط خاص صادر می کنند.

بیشتر بخوانید : نحوه دریافت گذر نامه

برای اطلاعات دقیق و راحت تر ویدئو درخواست ارز از اپلیکیشن را مشاهده کنید :
درخواست ارز مسافرتی از اپلیکیشن بله
 
نمایشگر ویدیو